Wat jammer dat je weg gaat!

We horen graag of we iets voor jou kunnen doen. Laat een berichtje achter met je gegevens, wij zorgen voor de koffie.

Page content

article content

Belangrijke veranderingen binnen Facebook

Zoals je wel misschien wel gemerkt hebt is de tijdlijn van Facebook veranderd. Je ziet opeens veel meer leuke berichten van je vrienden en kennissen maar steeds minder berichten van bedrijven. Facebook is de laatste tijd erg bezig geweest om de gebruikerservaring te optimaliseren. Het doel hiervan is de tijd die een bezoeker op het platform doorbrengt te vergroten. Als Bedrijf probeer je de gebruiker naar je eigen website te verplaatsen om een product te bestellen of een dienst af te nemen. Voor facebook is dit niet wenselijk want als de bezoeker weg is komt hij niet zomaar weer terug. Facebook gaat dus weer terug naar de basis zoals ze begonnen zijn, contact houden met vrienden.

Facebook laat veel minder berichten die jij als bedrijf plaatst zien aan mensen die je pagina geliked hebben. Nog maar ongeveer 10% van je volgers ziet de berichten die jij plaatst. Dus jij steekt super veel tijd in het maken van leuke berichten maar het bereik is minimaal, zonde toch!

Heb je als bedrijf dan steeds minder aan Facebook als platform?

Het antwoord is simpel, nee! Facebook dwingt jou om als adverteerder aan de slag te gaan. Dit zorgt natuurlijk voor meer inkomsten voor Facebook. Maar voor jou als ondernemer zijn dit alleen maar kansen. Op Facebook adverteren zorgt ervoor dat je nog specifieker, op bijvoorbeeld interesse je doelgroep kunt benaderen. Op die manier zijn je berichten nog veel relevanter, relevante berichten zorgen voor een hoger doorklik percentage. Natuurlijk zijn er vervolg stappen die goed op orde moeten zijn zoals een goed sales funnel en landingspagina maar met een goed bericht ben je al een flink eind op de goede weg. Omdat Facebook nog steeds een ontzettend groot platform is met ruim 7 miljoen dagelijkse gebruikers in Nederland is het waardevol om hier sterk aanwezig te zijn. Wel is het belangrijk om de juiste doelgroep te definiëren, jongeren trekken bijvoorbeeld zo langzamerhand weg van Facebook en verplaatsen zich naar Instagram en Snapchat.

Welke berichten plaats ik dan?

Dit is natuurlijk een belangrijke vraag, het antwoord kan erg verschillend zijn. Het is belangrijk dat de berichten die je plaatst aansluiten bij de behoefte. Een voorbeeld hiervan is de “Koop Nu” advertentie, die zien we allemaal wel voorbij komen terwijl we helemaal nog niet toe zijn aan de aankoop ergens van. Je wilt eerst een behoefte creëren voordat je uiteindelijk de “Koop nu” advertentie gaat tonen. Het is daarom verstandig om samen met de juiste marketing partner een goede strategie te bepalen zodat je advertentie budget goed ingezet gaat worden. Bepaal samen wat je product of dienst is wie je klant is en heel belangrijk in welke fase zit de klant die je op Facebook tegenkomt. Een goede tip is een medewerker die de marketing partner helpt om de campagnes te voorzien van de juiste content. Dit is een mooi samenspel tussen de medewerker die de klanten erg goed kent gecombineerd met de kracht van een marketing partner. Samen zorg je voor de juiste berichten op de juiste momenten, en stuur je op een juiste besteding van budget.

Een paar tips voor goede berichten:

  • Aandacht trekken
  • Hoge relevantie
  • Gebruik video
  • Goede visuals

Benieuwd of er voor jouw bedrijf nog goed tips en trics zijn om een succesvolle Facebook strategie op te zetten? Bij ons ben je altijd welkom om eens te bekijken wat we voor jou kunnen doen. Een eerste gesprek kost je niks en wij zorgen voor de koffie!

Comment Section

1 reactie op “Belangrijke veranderingen binnen Facebook


Door Jan Lohuis op 27 februari 2018

Reclame ~inkomsten een belangrijke inkomstenbron voor Facebook!! Ik hoop wel dat de sites die ik nu te zien krijg, straks niet voor 80% tot 100% gevuld worden met Reclames.

Plaats een reactie


*