Wat jammer dat je weg gaat!

We horen graag of we iets voor jou kunnen doen. Laat een berichtje achter met je gegevens, wij zorgen voor de koffie.

Page content

article content

Facebook een gevaar of valt het wel mee?

De discussie over de tracking pixel van facebook is vandaag aardig op gang gekomen. Als eerst is het belangrijk om te weten wat de tracking pixel eigenlijk doet.

De Facebook-pixel is een hulpmiddel voor analyse waarmee je de effectiviteit van je advertenties kunt meten. Je kunt de Facebook-pixel gebruiken om inzicht te krijgen in welke acties mensen uitvoeren op je website en om voor jou interessante doelgroepen te bereiken.

(bron: Facebook)

Op radio 1 werd hier een interessante discussie over gevoerd, de kop van het item luid ‘verdienmodel Facebook deugt’. Ik ben het hier mee eens, natuurlijk zijn er ethische kwesties zoals de pixel op de website van een zorgverzekeraar. Het is echter niet zo dat er daadwerkelijk surf gedrag aan een specifieke gebruiker gekoppeld is. Er is alleen informatie beschikbaar over een bezoeker die bepaalde items bekijkt. Een belangrijk feit in de hele discussie is dat Facebook geen informatie verkoopt, ze geven er toegang toe. Verkoop hebben ze nooit gedaan en dat gaat ook nooit gebeuren dan schaden ze zichzelf dat zou buitengewoon dom zijn. De toegang tot informatie kan de marketeer gebruiken om specifieke advertenties te tonen, de advertenties die getoond worden zijn relevant voor de bezoeker. Als Facebook deze toegang niet zou geven dan zou onze tijdlijn vol komen te staan met niet relevante advertenties die we totaal niet interessant vinden.

Politiek

Wat mij betreft kun je wel vraagtekens zetten bij het beïnvloeden van verkiezingen via Facebook. dit is zo’n kwestie waar regulering zeker op zijn plaats is. Mark Zuckerberg geeft zelf ook aan dat er enige vorm van regulering noodzakelijk is en dat Facebook hier zeker in mee wil gaan.

De marketeer

Voor de marketeer is er een belangrijke taak om samen met de klant te bekijken wat verantwoord is en wat niet. De marketeers bij de zorgverzekeraars wisten wat het effect was van de geplaatste pixel maar maakten er wel gebruik van. Is het dan de taak van Facebook om hier tegen op te treden of moeten wij ons als marketeer ook afvragen of we wel de juiste keuzes maken. Wat mij betreft een interessante vraag. Ik denk dat de marketeer zeker een verantwoordelijkheid heeft om met de klant te bespreken wat de invloed is van dit soort tools die het surfgedrag monitoren.

Wat weet de gebruiker?

In de discussie op radio 1 ging het er ook over of de gemiddelde gebruiker niet al lang weet dat zijn gegevens gebruikt worden voor marketing doeleinden. De aanname van de tegenstander was dat dit niet zo zou zijn, de voorstander denkt dat de meeste mensen dit eigenlijk wel weten. Ik denk dat de meeste mensen het inmiddels ook wel weten, we accepteren dat het zo is omdat we graag aanwezig zijn op social media. We nemen voor lief dat onze informatie gedeeld is en we op die manier een target worden voor de marketeers. Zolang het relevant is wat we te zien krijgen accepteren we een hoop, in mijn beleving zou het dan wel uitsluitend over producten moeten gaan niet over politieke of medische zaken.

 En nu?

Arjan Lubach heeft er met zijn event ‘bye bye Facebook’ voor gezorgd dat ongeveer 10.000 mensen hun account verwijderd hebben. Dagelijks zijn er in Nederland 7,6 miljoen gebruikers actief op Facebook, die 10.000 worden dus niet echt gemist. Waarschijnlijk zijn over een tijdje ook weer een aantal mensen die hun account gedeactiveerd hebben toch weer aanwezig. (Al dan niet onder een andere naam). Facebook is al bezig met het dichttimmeren van de fouten die ze gemaakt hebben, voorwaarden worden aangepast en adverteerders worden beperkt in hun mogelijkheden. Uiteindelijk zal er een regulering komen in samenspraak met overheden. Wij facebooken, Instagrammen en Whatsappen in de tussentijd vrolijk verder. Ik ben er in ieder geval nog gewoon te vinden!

 

Joost de Niet

Online marketeer die graag meepraat over van alles en nog wat

Comment Section

0 reacties op “Facebook een gevaar of valt het wel mee?

Plaats een reactie


*