Page content

article content

Google Analytics hoe werkt dat eigenlijk?

Je hebt er vast wel eens over gehoord, Google Analytics is een tool die je moet hebben. Maar wat is het nou eigenlijk en wat kun je er allemaal mee doen? In deze blog kun je lezen over wat Google Analytics nou eigenlijk is en wat je er dus allemaal mee kan.

Wat is Google Analytics?

Google Analytics is een online platform dat data vergaart over je websites, webshops en mobiele apps zodat je inzicht krijgt in wat je bezoekers doen, wanneer ze het doen en hoe ze het doen. Google Analytics helpt je grip te krijgen op de prestaties van jouw website. Je kunt door middel van de ze tool bijvoorbeeld; sturen op verbetering van het gebruiksgemak van je website en het verbeteren van je conversie.

In deze blog leggen we verschillende onderdelen uit die je tegenkomt in deze handige tool van Google.

Google Analytics startpagina

Via de startpagina kun je navigeren naar alle belangrijke onderdelen. Hierin krijg je dan ook verschillende vormen van informatie. Deze vormen zijn bijvoorbeeld:

  • Overzicht ingestelde doelen
  • Realtime weergave
  • Doelgroepen overzicht
  • Acquisitie
  • Pagina overzicht
  • Account structuur

Realtime weergave

De Realtime weergave laat de bezoekers zien die op dat moment op de website aanwezig zijn. Je kunt bijvoorbeeld zien waar de bezoekers vandaan komen, zowel de locatie als de bron zoals bijvoorbeeld een Facebook campagne.

Doelgroepen overzicht

In het doelgroep overzicht kun je dieper ingaan op het type bezoeker wat jou website bezoekt. Hierin kun je zaken terug vinden zoals de Geo locatie, device van de gebruiker of interesses. De informatie die je hierin kan terugvinden kan je helpen om je website te optimaliseren voor bijvoorbeeld een verbeterde website voor mobiele gebruikers en het gericht focussen op een bepaalde locatie die achterblijft.

Acquisitie

Bij het acquisitie overzicht kun je specifiek terug zien op welke manier de verschillende kanalen presteren. Je ziet bijvoorbeeld of er bezoekers direct op jouw site geland zijn, of dat ze bijvoorbeeld via een betaalde campagne binnen komen.

Gedrag

In dit gedeelte krijg je feedback over het gedrag op jouw website. Je krijgt bijvoorbeeld een overzicht van de best bezochte pagina’s, je ziet de unieke weergaven van een pagina, maar ook hoe lang een bezoeker op die pagina is blijven hangen.

Conversies

Hier zie je voor veel website eigenaren het belangrijkste gedeelte, hoe vaak is er een conversie geweest en wat heeft mij dat opgeleverd? Hier kun je zelf conversies inregelen op basis van bijvoorbeeld een bezochte bedankpagina, maar je hebt hier ook koppelingen met E-commerce. Dit maakt het mogelijk om op productniveau te zien hoe de prestaties zijn. Dit is in het geval van een webshop een belangrijke tool, je ziet precies hoe campagnes presteren en welke opbrengsten er zijn.

Doelen                                      

In Google Analytics kun je per campagne je eigen doelen instellen. Zo kun je voor SEA, Social en SEO je eigen overzichtelijke doelen instellen. Deze doelen kunnen zijn het aantal bezoekers op de pagina, de gebeurtenissen zijn acties die een bezoeker doet, om bijvoorbeeld een video bekijken of een PDF te downloaden. Maar je kunt ook zien hoe lang een bezoeker op een pagina blijft. Dit is op een pagina met informatie die je wilt delen erg belangrijk je wilt immers wel dat een bezoeker jouw informatie relevant genoeg vindt.

Account structuur

In het beheerder scherm kun je alle basics inregelen. Je beheerd bijvoorbeeld de gebruikers of je stelt doelen en filters in. Je kan ook intern verkeer uitsluiten van de gegevens zodat je een zo zuiver mogelijke weergave krijgt.

Welke diensten koppel ik nog meer aan Google Analytics?

Aan Google Analytics kun je weer verschillende diensten koppelen. YouTube, Google Ads en Google search console kun je toevoegen aan je Analytics account. Om te kunnen koppelen met YouTube zou je je tracking-ID kopiëren en plakken in je YouTube account. Hiermee krijg je een overzicht van de kijkcijfers en de doelgroep op de video’s van je YouTube kanaal.

 

Wellicht vind je dit ook interessant:

 

Comment Section

0 reacties op “Google Analytics hoe werkt dat eigenlijk?

Plaats een reactie


*