Page content

article content

Linkbuilding: Hoger in Google door linkbuilding

Linkbuilding is een belangrijk onderdeel van de SEO van je website. Wie hoger in Google of andere zoekmachines wil komen heeft baat bij linkbuilding. Linkbuilding is het verkrijgen van relevante backlinks die verwijzen naar je eigen website. Zoekmachines zien een link van een andere website naar jouw website als een soort ‘compliment’. Google houdt het linkprofiel van je website in de gaten en zal je als autoriteit zien wanneer er veel betrouwbare websites naar jouw website linken. Hierdoor zal je hoger in de organische zoekresultaten komen te staan.

Hoe realiseer je nou op de juiste manier links?
De meest natuurlijke vorm van linkbuilding is door middel van link earning: het verdienen van backlinks. Dit doe je door relevante content op je website te plaatsen zoals blogartikelen waar externe websites naartoe gaan linken. De content moet zo goed zijn dat andere sites het kunnen gebruiken als referentie en met een backlink naar jouw site verwijzen. Deze link is dan oprecht verdiend en zal je domeinautoriteit laten stijgen. Probeer vooral voor de inhoud te gaan en niet je eigen bedrijf te verkopen.

Een andere manier om backlinks te verdienen is om mee te liften op de populariteit van een bepaald onderwerp. Link bijvoorbeeld een nieuwtje aan jouw eigen werkveld. Door in te spelen op actualiteiten krijg je een hogere waardering van Google en is de kans groot dat anderen naar jouw content linken.

Als je waardevolle vakkennis hebt, is het een goed idee om deze kennis te delen op relevante blogs. Denk hierbij aan blogs die specifiek gaan over jouw werkveld. Als het onderwerp voor de betreffende website interessant is kunnen ze het publiceren. Zorg dat je gastblog informatief is, zodat je vakgenoten er wat aan hebben. Natuurlijk voeg je een backlink naar je eigen website toe, zodat de lezer meer over jouw product of dienst kan lezen. Neem vooraf contact met de website op of ze wel interesse hebben in jouw gastblog. Het schrijven en gepubliceerd krijgen van gastblogs kost wat moeite en tijd, maar als het lukt is het wel heel waardevol.

De kwaliteit van links
Voor de links naar je website gaat kwaliteit boven kwantiteit. Liever een verwijzing in een gewaardeerd online vakblad, dan tientallen links op verzamelpagina’s. Google denkt er net zo over. Het algoritme van de zoekmachine kan steeds beter de relevantie en kwaliteit van een link beoordelen. Je komt niet meer bovenaan de zoekresultaten met alleen veel links, je hebt ook links van goede kwaliteit nodig.

Links ‘kopen’ heeft daarom geen zin, sterker nog Google zet je lager in de zoekresultaten als ze hierachter komen. Dit heeft dus negatieve gevolgen voor je positie en vindbaarheid op Google! Door linkbuilding met beleid te doen werk je aan duurzame resultaten, dit heeft enige tijd nodig maar is wel de enige manier.

Tips voor kwalitatief goede backlinks:

  • De populariteit van een website wordt gemeten met een pagerank. Hoe hoger de pagerank, des te meer waarde heeft ook de link van deze pagina naar je eigen website.
  • Het aantal links dat van een bepaalde website naar jouw eigen website gaat, telt slechts één keer mee. Het helpt dus niet om van een bepaalde verzamelsite naar meerdere pagina’s op je eigen website te linken.
  • Relevantie van het onderwerp. Hoe beter de externe website aansluit bij het onderwerp van je eigen site, des te hoger de relevantie die Google toekent aan je link.
  • Het plaatsen van links naar je website in reacties op blogs of fora is vaak niet erg effectief. De reden hiervoor is dat het snel als spam wordt aangezien.
  • Links vanuit sociale media tellen niet mee voor je ranking in Google. Wel kan dit mensen naar je website leiden. Voor linkbuilding misschien niet handig, maar niet nutteloos.

Bekijk ook:

Google Posts – Wat zijn het en hoe kan je ze gebruiken voor jouw bedrijf?

Artikel 13 – Einde van het vrije internet?

Comment Section

0 reacties op “Linkbuilding: Hoger in Google door linkbuilding

Plaats een reactie


*