Wat jammer dat je weg gaat!

We horen graag of we iets voor jou kunnen doen. Laat een berichtje achter met je gegevens, wij zorgen voor de koffie.

Page content

article content

Pinterest als marketingkanaal

We leven in het digitale tijdperk waardoor je als bedrijf niet zonder online aanwezigheid kan. De meeste bedrijven gebruiken de grotere sociale media zoals Facebook, Instagram of Twitter. Maar ook Pinterest biedt ongelooflijk veel mogelijkheden voor jouw bedrijf! In dit artikel leggen we uit wat Pinterest is en wat het voor je bedrijf kan betekenen!

Wat is Pinterest?
Pinterest is een social media platform dat werkt als een digitaal prikbord. Hierop kan je allerlei afbeeldingen en filmpjes verzamelen en met anderen delen. Dit gebeurt via een zogenoemde ‘pin’, die bestaat uit een afbeelding, een beschrijving en een link naar de bron. Gebruikers zoeken op Pinterest vooral naar inspiratie voor bijvoorbeeld kunst, mode en de inrichting van hun huis. Omdat beeld er zo belangrijk is wordt Pinterest vooral door de creatieve sector veel gebruikt. Maar niet alleen de creatieve sector is actief op Pinterest, voor elke interesse is er wel wat te vinden. Alles wat jou inspireert, verdient een plek op het pinboard.

Pinterest heeft ruim 3,5 miljoen geregistreerde Nederlandse pinners en 734.000 dagelijks actieve gebruikers. Uit het social media onderzoek van Newcom Media blijkt dat het aantal gebruikers op Pinterest aanhoudend doorgroeit, ook het aantal dagelijkse gebruikers. De gebruikers zijn gemiddeld tussen de 20 en 39 jaar, maar de groep 40-plussers groeit het hardst. Vooral vrouwen zijn actief op Pinterest, ongeveer 80% van de gebruikers, al stijgt het aantal mannen op het platform ook. Pinterest is dit jaar één van de sterkst stijgende social media kanalen!

Pinterest inzetten voor je bedrijf
In Nederland wordt Pinterest nog niet veel gebruikt door bedrijven, in de Engelstalige markt gebeurt het al veel meer. In het buitenland kan je ook betaald adverteren op Pinterest. Dat is hier nog niet mogelijk, maar komt er wel aan. Als je Pinterest wilt gebruiken voor commerciële doeleinden, dan spreken we van ‘Pinterest marketing’. Pinterest is ideaal voor bedrijven die zich bezighouden met wonen, mode, beauty, voeding, sport en reizen. Ook is het vooral goed voor de online zichtbaarheid van je bedrijf en het trekken van meer bezoekers naar je website. Maar het gebruik van Pinterest kan echt leiden tot verkoop. Uit onderzoek van Millward Brown Digital, blijkt dat het grootste gedeelte van de gebruikers – 87 procent – nemen hun aankoopbeslissing op basis van oriëntatie en vergelijkingen op Pinterest.

Kortom biedt Pinterest veel kansen voor marketing. Zeker als je in een branche zit waarin het visuele aspect belangrijk is. Als je Pinterest marketing wilt inzetten, heb je een zakelijk Pinterest account nodig. Met een zakelijk Pinterest account krijg je statistieken en daarmee inzicht in welke pins goed presteren. Als je twijfelt of Pinterest voor jouw bedrijf nuttig is, kijk dan eens naar soortgelijke bedrijven, producten of diensten. Je zal je verbazen over het brede aanbod op Pinterest.

Bekijk ook:

Facebook een gevaar of valt het wel mee?

Belangrijke veranderingen binnen Facebook

Comment Section

0 reacties op “Pinterest als marketingkanaal

Plaats een reactie


*