Page content

article content

Social Media gebruik in Nederland 2018

Facebook onder jongeren neemt af, Instagram en Snapchat groeien

In het jaarlijks social media onderzoek uitgevoerd door Newcom is nu overtuigend aangetoond dat het Facebook gebruik onder jongeren afneemt. Dit gevoel speelde al langer maar is nu dus ook onderbouwd. Tegelijkertijd zien we dat deze groep steeds sterker vertegenwoordigd is op Instagram en Snapchat.

Instagram is de grootste stijger

Whatsapp is nog steeds het meest gebruikte platform met 11,5 miljoen gebruikers, dagelijks gebruiken 8,3 miljoen mensen Whatsapp. Facebook is nog steeds nummer twee met 10,8 miljoen gebruikers waarvan dagelijks 7,6 miljoen. Het dagelijks gebruik van WhatsApp is het afgelopen jaar toegenomen, het percentage Facebookgebruikers dat het sociale netwerk dagelijks gebruikt is het afgelopen jaar afgenomen. Youtube maakt de top 3 compleet met 8 miljoen gebruikers, dagelijks zijn dit er 2,2 miljoen. Dit is toch altijd nog 29 procent meer dan vorig jaar

Instagram is toch wel de meest opvallende daar zitten nu 4,1 miljoen gebruikers waarvan dagelijks 2,1 miljoen. Dit is 40 procent meer dan vorig jaar.

Facebook verliest populariteit onder jongeren

Een duidelijke conclusie uit het rapport is dat Facebook terrein verliest onder jongeren tot 20 jaar. Dit terwijl het gebruik in andere groepen niet stijgt. Vooral in het dagelijks gebruik zien we een duidelijke daling van het gebruik. Een duidelijke reden die naar voren komt is dat jongeren zich niet meer thuisvoelen tussen het oudere publiek op Facebook. De belangrijkste reden die hierbij genoemd is: “Er zitten te veel mensen op waar ik niks mee heb”

De conclusie is helder: Instagram, Snapchat & YouTube zijn relatief sterk onder jongeren van 15 tot en met 19 jaar. Facebook nog altijd sterke positie in leeftijdscategorieën 20 jaar en ouder.

Wat kan dit voor jou als ondernemer betekenen?

De conclusies uit dit onderzoek zijn zeer interessant voor de social media strategie. Met deze informatie in handen kunnen we nog beter per kanaal de juiste boodschap communiceren. De doelgroepen verschuiven zich waardoor het steeds belangrijker is om je boodschap daar op aan te passen. Bijvoorbeeld: Facebook heeft tegenwoordig meer oudere gebruikers, die spreek je op een andere manier aan dan iemand van 17 die vooral aanwezig is op Instagram. Instagram is ontzettend visueel dus daar moet je met een pakkende afbeelding de aandacht zien te krijgen. Facebook geeft veel meer ruimte voor een pakkende titel met tekst en een goede afbeelding of video. Hier is dus een duidelijke content strategie nodig die veel aandacht heeft voor de verschillende doelgroepen. Als ondernemer heb je hier waarschijnlijk niet genoeg tijd voor, het is dus aan te raden om hier iemand bij te betrekken die je helpt met de juiste boodschap. Neem gerust contact met ons op om het er eens over te hebben!

Comment Section

0 reacties op “Social Media gebruik in Nederland 2018

Plaats een reactie


*